Juni 15, 2016 / Research & Development, Nieuws

Formula Student Team Delft, route naar succes

Formula Student Team Delft, route naar succes

Formula Student is een jaarlijkse ontwerp- en constructiewedstrijd, waaraan een serie races verbonden zijn. Speciaal bedoeld voor aankomende engineers van over de hele wereld. Op 3 juni jl. presenteerde het team van de Technische Universiteit Delft haar nieuwste voertuig, de DUT16, special ontwikkeld en gebouwd voor de competitie Formula Student 2016. HellermannTyton is trots om dit jonge team te kunnen ondersteunen met materiaal en kennis voor deze spectaculaire raceauto.

 

 

02_rearview_850px

Als DUT16 op 14 juli a.s. de pit lane van Silverstone voor de eerste keer verlaat, houdt Team Manager Bas aan de Stegge zijn adem in, tot hij gebrul hoort. Niet van de 80kW sterke elektromotor, maar van het 70 man sterke team, zodra coureur Tim de Morée  van het Formula Student Team Delft het “gas”pedaal intrapt en hun exceptionele voertuig het circuit op stuift.

Formula Student Team Delft werd opgericht in het jaar 2000. Het zeer ervaren team staat bekend om hun lichtgewicht en behendige voertuigen en staat momenteel derde op de wereld ranglijst. Na Silverstone zal DUT16 ook deelnemen aan de wedstrijden op de Duitse Hockenheim Ring (9 augustus a.s.) en het Circuit de Barcelona 24 augustus a.s.

Formula Student nader bekeken

03_pilot_850

Fors ondersteund door de automobielindustrie, de competitie biedt studenten van ruim 500 teams van universiteiten uit vele landen een unieke kans om theorie en praktijk te combineren. Het uiteindelijke doel is het ontwerpen, bouwen en vermarkten van een eenzits-raceauto.
Na de oprichting in 1981 door de Society of Automotive Engineers van de Formula SAE in de Verenigde Staten is de competitie gegroeid jaarlijkse races in Groot-Brittannië,  Italië, Japan, Brazilië, Duitsland en recentelijk Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije en Spanje.

De deelnemers worden niet alleen beoordeeld op raceprestaties als acceleratie, uithouding en efficiëntie over een aantal races, er zijn ook punten te verdienen in statische disciplines zoals business plan, kostencalculatie, presentatie en veiligheid.

Fenomenale kracht-gewichtsverhouding

04_acceleration_1000pxDUT 16 is zo sterk als een gorilla en sneller dan een cheeta: met een gewicht van slechts 160 kg en een vermogen van 80 kW (108 PK) ontstaat een accelaratie van 0 tot 100 km / h in slechts 2,2 seconden. Sneller dan de Bugatti Veyron Super Sport, de snelste productieauto ter wereld!

P1_Bas_aan-de-Stegge“Een dergelijke acceleratie resulteert in krachten tot 3g en oefent onvoorstelbare belastingen uit op de coureur, de koolstofvezel body, de bekabeling en de elektrische systemen. Na uitstekende ervaringen met componenten die vorig jaar voor DUT15 ter beschikking werden gesteld, hebben we HellermannTyton opnieuw benaderd voor een sponsorschap met expertise in kabelmanagement in 2016, zegt Team Manager Bas aan de Stegge.

Expertise in kabelmanagement

Gewicht is een extreme belangrijke factor voor de prestaties van DUT16. Componenten van HellermannTyton maken het voor het team uit Delft mogelijk om een op maat gemaakte kabelboom (harness) te realiseren. Dit geeft het constructieteam de maximale vrijheid en controle over elke gram gewicht.

P2_Thomas-van-den-Hout“De grootste uitdagingen bij het bouwen van ons voertuig worden gevormd door veiligheid en het afschermen van de High Voltage (HV) systemen”, aldus Thomas van der Hout, Powertrain Chief van DUT16. “Bij vol vermogen loopt 120 A door de HV-bekabeling! Dit kan leiden tot grote verstoringen in de sensorsystemen van de auto”, merkt hij op. Wij gebruiken HellermannTyton HelaTape Shield 310 zelf-vulkaniserende tape en Helagaine HEGEMIP gevlochten kous voor elektromagnetische afscherming om interferentie tot een minimum te beperken en er voor te zorgen dat iedereen in of rond de auto beschermd wordt tegen de hoge spanningen.

05_heatshrink_850pxHet opzetten van een harness, vanuit  het niets, vraagt om veel geduld. HellermannTyton heeft tientallen jaren ervaring uit vele marktsegmenten geïnvesteerd om al haar componenten zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk te laten verwerken.

P3_Bernard_Bekker

“HellermannTyton’s EVO7 handgereedschap voor bundelbanden en het E4500 hetelucht pistool maken het ons mogelijk om snel en nauwkeurig te werken”, stelt Chief Electronics Bernard Bekker van DUT16. “Wij kunnen de complete bekabeling voor het voertuig in één dag produceren. Het wordt nog indrukwekkender als je bedenkt, dat er ruim 50 connectoren in de auto zijn verwerkt! ”

#SponsoringTheFuture

 

G1_HT-bits_850px
#SponsoringTheFuture
TF21-krimpkous in het oranje

 

Betrouwbare aansluitingen

06_endurance_850px

Endurance, uithouding, zorgt voor bijna een derde van het aantal te verdienen punten dat de Formula Student-teams kunnen scoren. De kwaliteit van de componenten draagt significant bij aan het succes van het team uit Delft. Componenten om bekabeling te bevestigen en te isoleren zorgen voor de hoogste betrouwbaarheid onder de zwaarste condities, ook als de auto door een douche wordt gehaald of met topsnelheid op een natte “skid pad” rijdt, om te zien hoe ze presteert bij het binnendringen van extreem veel vocht.
Iedere verbinding in de bekabel is een kritische factor in het uiteindelijke succes van het team. Schade of disfunctioneren kan resulteren in het verliezen van de race. Schokken, vibraties en snelle stuurbewegingen vergen het uiterste van de componenten. Stof, vocht en hoge temperaturen maken de omstandigheden zelfs nog uitdagender.

TF31-krimpkous in combinatie met HMT200A-hotmelt tape, voor extra bescherming tegen vocht en stof, bespaart het team veel tijd tijdens het produceren van de kabelboom. De 3:1 krimpverhouding maakt het heel gemakkelijk om de connectoren voor de boordelektronica af te dichten.

P4_Tom-Spoel“HellermannTyton MB2APT plakzadels met een special acryl-lijmlaag maken het mogelijk om de bekabeling snel en deugdelijk te installeren op het glasvezel chassis”, zo stelt DUT16 Chief Engineer Tom Spoel. “Wij gebruiken dit systeem al enkele jaren en zijn er van overtuigd dat dit de meest gemakkelijke en betrouwbare manier van fixeren is.”

Start your engines…

07_Team_1200px
Copyright http://worcflow.nl

HellermannTyton was getuige van de onthulling van het voertuig op de historische Markt in Delft, op 3 juni jl. Een time lapse van het bouwproces van het voertuig vind je hier.

Wij wensen het Formula Student Team Delft succes in de komende Zomer!

Wilt u op de hoogte blijven van de onwtikkelingen en de resultaten van DUT16? Volg dan het team op hun Facebook pagina, via Twitter of de website.  HellermannTyton zal aandacht aan de races besteden via onze Twitter- en Instagram-accounts.

 

#2168

 

Beoordeel dit artikel

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.