Maart 15, 2019 / 213, Oplossingen voor markten en industrieën

Maak van twee één: hoe een dieselbestendige en halogeenvrije markering een locomotieffabrikant helpt de veiligheid te verbeteren

Maak van twee één: hoe een dieselbestendige en halogeenvrije markering een locomotieffabrikant helpt de veiligheid te verbeteren

Door fouten uit het verleden is de brandveiligheid in het railverkeer een serieuze zaak. Wetgevers en normalisatie-instellingen hebben hoge eisen gesteld aan de componenten van rollend materieel. De hoogste eisen gelden voor de veiligheid van passagiers in geval van een redding uit een lange tunnel. De naleving van deze normen stelt fabrikanten van locomotieven voor grote uitdagingen. Een nieuwe HellermannTyton-oplossing biedt uitkomst.
Componenten die zijn geïnstalleerd rond de elektrische bedrading in spoorwegtoepassingen zijn onderworpen aan verschillende normen.

De Europese spoorwegrichtlijn EN 45545-2:2016 (algemene voorwaarden R22/R23) en de eisen van EN 50343:2014 (bijlage H) vormen in dit geval de belangrijkste normen voor de spoorwegindustrie.

“Engineers in de spoorwegindustrie werken steeds vaker met mondiale scenario’s. Spoorvoertuigen worden over de grenzen van landen en wetgevingen heen gebruikt”, verklaart Daan Koning, Product Manager bij HellermannTyton. Het dilemma is de steeds globaler wordende handel: “Op het gebied van markering met markers in ladderformaat werden tot nu toe om goede redenen verschillende materialen ingezet om aan beide richtlijnen te kunnen voldoen”, legt Daan Koning uit. “Nu komt vanuit de markt het signaal dat we met één product aan beide eisen moeten voldoen. ”Klanten die bijvoorbeeld dieselmotoren produceren, zoeken steeds vaker naar markeringen die niet alleen dieselbestendig zijn, maar ook halogeenvrij.

Achterliggende oorzaak voor deze trend is het verminderen van de materiaalverscheidenheid en de reductie van kosten als gevolg van sancties zoals niet aan de standaardvereisten wordt voldaan.

Proberen om met één krimpmateriaal verschillende testen te doorstaan, is als het zoeken naar de heilige graal

“Wij waren een nieuw dubbelzijdig bedrukbaar en halogeenvrij krimpmateriaal aan het testen toen het eerste verzoek van een grote Europese fabrikant van spoorvoertuigen binnenkwam”, vervolgt Daan. Het komt er op aan dat zowel de flexibiliteit van het materiaal als de weerstand tegen vloeistof behouden moet worden. “Meerdere tests met één krimpmateriaal doorstaan, leek voor ons soms als het zoeken naar de heilige graal.”

Toen enkele weken later eindelijk de eerste positieve resultaten uit het lab binnenkwamen, waren we allemaal erg zenuwachtig”.

Van één product naar een complete oplossing voor de spoorwegindustrie

“In het feedbackgesprek met de klant kwam naar voren dat hij idealiter niet alleen het nieuwe product wilde, maar ook een complete oplossing”, vertelt Koning. Een verlaging van de total cost of ownership voor de markering van diesellocomotieven lag plots op tafel.

“Niemand van ons had een jaar geleden kunnen vermoeden dat het aanbieden van een geschikt product aan een fabrikant van locomotieven in Duitsland zou leiden tot een volledige conversie van zijn printfaciliteiten”, aldus Koning. “De opdracht omvatte de gelijktijdige werking van 10 printersystemen die tot 20.000 markeringen per dag produceren, alsook de scholing van drie medewerkers voor de nieuwe software en servicecontracten om een continue productiviteit te waarborgen.”

Foto Marco Schaffer: Vrijgegeven door de klant

“De samenwerking met de partners was cruciaal”, zegt Daan Koning. Door een intense uitwisseling van expertise konden we optimaal aan alle eisen van de klant voldoen.” Met de combinatie van krachtige hardware, veelzijdige software, scholing en het hoge serviceniveau, werd het succes van het project bezegeld.

De klant is zo tevreden over de service en het advies dat hij nu al zijn markeringsmateriaal, ook labels, bij HellermannTyton bestelt.

Hoe ziet de toekomst eruit met het nieuwe markeringsmateriaal?

Dit projectvoorbeeld toont aan dat als het gaat om besparingspotentieel in de constructie van rollend spoorwegmaterieel, het de moeite waard kan zijn om van klein naar groot te denken. De klant kan vertrouwen op gecertificeerde producten en een on-site service op basis van industriële expertise.

Bovendien werkt de ervaring die is opgedaan met klantprojecten zoals deze, door in de oplossing van andere industriële markeringsuitdagingen.

“Met dit uitstekende materiaal werken we aan een uitgebreid assortiment”, voegt Daan Koning toe. “Ook andere industrieën die hoge eisen stellen aan de brandbaarheid en chemische bestendigheid van krimpmateriaal, zullen van onze materiaalontwikkeling bij TLFD DS kunnen profiteren.”

De kenmerken van TLFD DS krimpslangmarkeringen in één oogopslag:

  • voldoet aan EN 45545 en EN 50343
  • halogeenvrij, cross-linked polyolefine (PO-X) met krimpverhouding 2:1
  • chemisch bestendig, oa tegen diesel en olie
  • krimptemperatuur +120°C, bedrijfstemperatuur -55°C tot +125°C
  • ladderformaat, geschikt voor dubbelzijdig bedrukken met thermotransferprinters
  • 9 maten voor diameters van 38,1 mm tot 1,2 mm
  • Lengte markers 50 mm en 25 mm – andere lengten op aanvraag
  • standaardkleuren geel en wit

Voor meer informatie over HellermannTyton-producten die voldoen aan de Europese spoorwegrichtlijn EN 45545-2:2016, klik hier:
https://www.hellermanntyton.nl/competenties/markten-en-industrieen/marktsegment-spoorwegen-en-vervoer

Heeft u feedback over markeringsprojecten waarbij de standaardvereisten u voor een uitdaging stellen bij het kiezen van geschikte materialen? Wij horen graag van u.

#3855

Beoordeel dit artikel

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.