September 25, 2016 / Marktsegmenten, Producten

Mijn leven als EdgeClip kabelbinder (3/3)

Mijn leven als EdgeClip kabelbinder (3/3)

Daar ben ik weer, de EdgeClip-kabelbinder die zijn levensverhaal deelt. In het eerste en tweede deel vertelde ik u over mijn spannende reis tot in de productie van de kabelboom, vandaag vertel ik u hoe het afloopt.

Zoals u zich ongetwijfeld nog kunt herinneren werd ik in een grote kabelboom gemonteerd en in een kist verpakt. Zo ben ik naar een volgende assemblage-unit gebracht. Die hal was werkelijk reusachtig! Ik ontwaarde medewerkers, lopende banden, robots maar vooral auto-onderdelen! Carrosserieën, deuren, motoren, systemen voor wielophanging, consoles, alle losse onderdelen. Overal werd gelast, vastgeklikt en geschroefd, het was sensationeel. Bovendien was het er zeer ordentelijk en schoon. Inmiddels heb ik ervaren dat mijn kabelboom belangrijke elektronica in de auto met elkaar verbindt. Grappig, ik zeg al “mijn” kabelboom, want wij vormen echt één geheel. Ik ben weliswaar slechts een klein Polyamide-dingetje, maar ben net zo belangrijk als de rode kabel voor de voedingsspanning of de gele, blauwe en oranje stuurstroomaders.

De edelstaalklem in de EdgeClip kabelbinder

Kort na aankomst werd de kabelboom uit de kist gehaald. Flinke handen monteerden de kabelboom in de zilverkleurige carrosserie van een elegante, compacte auto. Plotseling voelde ik weerstand, mijn EdgeClip werd op een rand geschoven. De vraag “waarom heb ik een clip aan mijn band” werd hiermee in een keer beantwoord. Met mijn clip, waarin een edelstaal klem zit, fixeer ik de kabelboom op de carrosserie, muurvast. Voeg daaraan toe dat ik met mijn sterke sluitkop en op lengte gemaakte band 9 aders constant met 125 N bundel en er ontstaat een robuust, betrouwbaar component.

Weinig tijd voor overpeinzingen, want de transportband schoof de carrosserie alweer naar een volgend station, verder en verder door het assemblageproces. Er werd nogmaals gecontroleerd of de clip goed zit en ook de bekabeling werd getest. Alle componenten functioneerden zoals verwacht, even later werd de motor voor de eerste keer gestart. De auto was klaar, op naar de testbaan!

Daar ging het flink te keer maar alle bekabeling bleef prima op zijn plek, probleemloos. Inmiddels had ik ook begrepen dat mijn 9 aders een belangrijke rol spelen in het systeem wat de veiligheid van het voertuig onder zware omstandigheden verhoogt. Niet slecht hè, voor een bandje van maar 3,6 mm breed?!

Betrouwbare kabelbinder voor de automobielindustrie

Foto: http://www.evo.nl/site/autotransport-logicx
Foto: http://www.evo.nl/site/autotransport-logicx

Een paar dagen later was het zo ver, de auto werd met speciaal transport opgehaald en bij een dealer afgeleverd. Die had inmiddels een afspraak gemaakt met de aankomende eigenaresse, die vervolgens vol ongeduld haar opwachting maakte. Alle functies van de auto werden haar uitgelegd, ook de veiligheidssystemen. Nou, die was duidelijk onder de indruk van de prestaties die haar glimmende bolide leveren kan. Opgetogen startte ze de motor en reed weg.

U zult mij waarschijnlijk nooit zien, of in ieder geval zal ik u niet opvallen als u de motorkap opent. Maar ik ben er wel degelijk. Waar u ook rijdt, dag en nacht, onder alle weersomstandigheden, jaar na jaar.

 

Het was mij een waar genoegen, gegroet!

T30REC4A

Dit is het derde en laatste deel uit een driedelig feuilleton op dit blog. Het eerste deel verscheen op 25 mei 2016, het tweede op 25 juli 2016.

#2105

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *